dinsdag 7 februari 2012

Informatieve avond

Dat hadden we gisteravond, mijn moeder en ik.
Een informatie-avond over ASS.

We waren mooi op tijd aanwezig en 'gelukkig' was het een kleine ploegje.
Ik, mijn moeder en nog 1 ouderpaar.

Deze avond behandelden we de volgende punten.

  1. Termen en namen
  2. Kenmerken en diagnose
  3. Wat weten we over ASS ?
  4. Toekomst
Wat mij vooral erg interesseerde zijn de ASS-kenmerken, vooral omdat het ook erg veel herkenning was.
Wist je dat ASSers problemen hebben op 3 gebieden.
Ze hebben problemen in de omgang met anderen (sociale interactie), beperkingen in communicatie en spel  en zijn niet soepel in denken en doen (rigiditeit)
Niemand is gelijk, dus ook elke ASSer heeft meer/minder last van elke probleem.

Bij ZL merk ik van alles wel op. Maar om het echt te plaatsen wat waar bij hoort kan ik zo niet.
Ik merk dat zijn gesprekken vaak eenrichtingsverkeer zijn, als je iets tegen hem verteld 'hoort' hij je vaak niet. Hij is dat teveel in 'zijn eigen wereldje'. 
Hij maakt stereotiepe bewegingen met zijn mond en tong, hierdoor is het ook vaak geïrriteerd rond zijn mond.
Hij heeft moeite met veranderingen, veel behoefte aan structuur en aan kunnen zien wat er in de planning staat dmv picto's. Ook heeft ZL een sterke eigen wil en 'moet' hij eerst van zichzelf een activiteit afmaken voordat hij iets anders kan gaan doen.

Terug naar de informatie-avond.
Ze hadden een tafel met boeken erop uitgestald, waaronder 1 boek die we hier hebben.
Dat boek heet "De wereld van Luuk"
Een erg leuk voorleesboek met informatieve stukjes ernaast voor de voorlezer.
Dit boekje gaf mij een goed inzicht in het denken en doen van ZL.
Een ander boek wat mij erg aansprak was "Ik en autisme"
Het is een interactief boek met opdrachten, spelletjes en tips waarmee ASSers aan anderen kunnen duidelijk maken wat hun autisme inhoudt, waardoor meer begrip ontstaat. Door het maken van dit boek leren de kinderen ook zichzelf beter kennen en ze komen meer te weten over autisme.

Ik vond het een zeer fijne avond, waar ik eerst erg tegenop keek.
Puur vanwege alle informatie die ik verwachtte.
Gelukkig viel het heel erg mee en konden we ook ons eigen verhaal kwijt.

Over 2 weken is de 2e informatieavond.
Ook dan gaat mijn moeder weer mee.


Aankomende donderdag een gesprek op school met de IB-er over Duco. (interne begeleider)
20 februari de 2e informatieavond.
23 februari is het 2e adviesgesprek. Deze keer samen met een juf van ZL en hopelijk ook onze opvoedkundige hulp en de IB-er van school. 

Er staat nog genoeg op de planning, maar het is allemaal om het voor ZL (en ons) makkelijker te maken.
Het balletje is gaan rollen, de handvatten komen vanzelf. We hebben er al een paar aangereikt gekregen en we pakken ze met beide handen aan.

Sweet dreams, BloteVoetenMama

Geen opmerkingen:

Een reactie posten