zondag 16 juli 2017

Peuterpuberteit

De peuterpuberteit. 
Iedere ouder van een peuter of ouder kind kent het wel.

Het ene kind begint er vroeg mee, de ander ietsje later.
Ieder groeit en bloeit in zijn eigen tempo.

Nu dacht ik dat ik wel wat gewend was na een zoon met pdd-nos en een dochter.
Maar poeh wat heb ik mij vergist.

Mijn lieve kleine knuffelige 3jarige zoon veranderd soms in een gigantisch monster die flink om zich heen maait met zijn armen en voeten.
Ook zijn mondje roert zich prima.
Van 'Hou je stil' schreeuwend tot je uitschelden voor sukkel. (Goh van wie zou hij dat nou leren met ruziënde broer en zus om zich heen....)

Ik weet niet of het er nu aan ligt dat ik zelf niet zoveel kan hebben en zijn tantrums zo heftig vindt.
Of dat hij juist zo heftig reageert op de algehele situatie hier thuis met een overspannen moeder, een puberende pdd-nos broer en een pittige grote zus.
Of dat het gewoon zijn aard is.

Het is een fase, ook hier komen we doorheen.
En gelukkig zijn het maar momenten en gaat het niet de gehele dag zo door.
En nadat meneer tot rust is gekomen, krijg ik een knuffel en zegt hij 'ik ben blij je te zien'.

Ook vandaag gaat het er soms heftig aan toe met zijn gedrag.
Maarja, hij lag 3 avonden achter elkaar laat op bed en gisteravond was zelfs een gezellig drukke avond met bbq van onze scouting vereniging.
Dat openbaart zich de dagen erna.

Plus daarbij ook dat hij middenin een flinke ontwikkelingssprong zit.
Meneer is druk doende met zindelijk worden.
Bijna elke boodschap gaat op de pot, zo trots als hij elke keer is.

Dus vanavond duiken we lekker op tijd ons bed in en bereiden ons voor op de allerlaatste week van dit schooljaar.
Zijn eerste echte zomervakantie komt eraan, nu hij sinds maart de peuterspeelzaal bezoekt.
Morgenmiddag mag hij nog naar school. Donderdag met alle kinderen naar de speeltuin en dan hebben we vakantie !
Even lekker niks moeten en kunnen uitslapen.

Toedeledokie !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten