dinsdag 17 januari 2012

Een intensief dagje

Het was vroeg dag vanmorgen.
BloteVoetenKinderen waren al om 5.50 uur klaarwakker. Gelukkig kon ik het nog wat rekken, zodat we echt pas uit bed gingen toen de wekker ging om 7.07 uur. Deze mama heeft nu eenmaal veel slaap nodig en de BloteVoetenKinderen iets minder.

Daarna naar beneden, broodje eten, aankleden en om 8.00 uur is het tijd om naar school te fietsen.
Om 8.15 uur gaan de deuren open en kan ik ZL (zoonlief) de klas in brengen. DL (dochterlief) is altijd erg vrolijk in de klas en zoekt snel de stoel van ZL op. Ze gaat graag op zijn stoel zitten en wacht tot ik kom zitten. Dan kruipt ze gauw bij me op schoot. ZL kruipt op mijn andere been en zo zitten we samen even te genieten van de stilte voor de storm van alle kinderen. Als de andere kinderen en juf binnen komen gaat ZL van mijn schoot en verwelkomt ze vrolijk.
Hierna is het tijd om afscheid te nemen. ZL gaat op zijn stoel zitten, ik en DL krijgen een kus en knuffel en gaan naar buiten.

We gaan even gauw een pakje wegbrengen. Een draagdoek heeft een nieuw huisje gevonden en gaat vandaag verhuizen. Nog even gauw een paar boodschapjes doen in de supermarkt en dan is het tijd om naar onze afspraak te gaan.

ZL heeft de afgelopen maanden allemaal tests gedaan. Een psychologisch onderzoek en een ADOS-test. Evenals een observatie bij hem op school.
ZL's juffen, de logopediste, ikzelf en nog wel meer mensen vielen dingen op aan hem. Hij is 'anders'.
Bij rees 2 jaar geleden al het vermoeden van iets van autisme de kop op.
Vanmorgen om 9.00 uur kreeg ik de uitslag van al deze onderzoeken.
Het was een heel fijn gesprek, met eigenlijk alleen maar herkenning en vooral bevestiging.
ZL heeft een Autisme Spectrum Stoornis. (ASS) Welke vorm is nog niet bekend, maar wordt verder uitgezocht.
Ook heeft hij een IQ-test gehad, deze viel eigenlijk ook uit zoals ik verwachtte. Al was het wel ietsje beter/slechter dan verwacht.
Hieruit is gebleken dat ZL begaafd scoort op ruimtelijk inzicht (122), maar onder gemiddeld scoort op taal (85)

We hebben nu afgesproken dat ik, zijn juf, de ib-er van school en onze thuishulp binnenkort worden uitgenodigd voor een gezamenlijk gesprek. Zodat we goed kunnen doorspreken hoe we het nu verder gaan aanpakken.


Ook ga ik in februari naar 2 informatie avonden over ASS.
1e avond gaat over: 'Wat is ASS ?'
2e avond gaat over: 'Waarin kan ik mijn kind ondersteunen?'


En nu, nu ben ik moe.
Moe van alle informatie die ik vandaag heb gekregen.
Moe van alle keren dat ik iemand op de hoogte heb gebracht.
Moe van alle toekomst dingen die er gaan gebeuren.
Moe van alle plannen.
Moe van de picto's die ik aan het uitzoeken ben.
En toch kan ik niet slapen.
Het is te druk, te druk in mijn hoofd.


Zo maar even een stukje lezen in mijn nieuwe boek van Tess Gerritsen en daarna proberen te slapen.
Morgen weer een gewone schooldag. Een nieuwe dag, met nieuwe kansen.


Dikke kus van BloteVoetenMama


1 opmerking:

  1. Wat fijn dat er eindelijk meer duidelijkheid is over ZL.
    ASS is keihard werken, zowel voor de ouder(s) als het kind, maar met de 'juiste' begeleiding is er prima mee te leven...

    Hoop dat je/jullie snel de juiste begeleiding en ritme vinden!!
    En als ik kan helpen, let me know!

    BeantwoordenVerwijderen