donderdag 27 februari 2020

In dienst van

Als moeder doe je alles voor je kinderen. Je hebt alles voor ze over.
Althans, dat is wat er van je verwacht wordt.

Maar als je een gezin hebt met enkel bijzondere kinderen, is het extra hard aanpoten.
Uiteraard is elk kind uniek en bijzonder.
Maar voor dit blog heb ik het over kinderen met ASS, ADHD of met een zeer sterk karakter.

Laat ik nu net van elke 1 hebben.
Mijn 14jarige zoon heeft ASS en een tos.
Als een echte puber reageert hij meestal lekker onverschillig. Moet alles eigenlijk gaan zoals hij het wil. Wil hij laat opblijven en super lang gamen.

Mijn 11jarige dochter heeft ADHD.
Dit uit zich bij haar vooral in snel dingen willen kunnen doen en veel energie hebben.
En verder is ze gek op tutten, knutselen, schrijven en tiktoks maken.
Maar wat er ook is, is dat ze zeer perfectionistisch is. Op het depressieve af. 
Als iets niet lukt, wordt ze gelijk boos. Erg boos. En vind dan dat ze niks waard is, niks kan en het ook nooit zal gaan leren.

En dan heb je nog mijn 5jarige zoon.
Een flinke stuiterbal met een zeer sterk karakter.
Zoals mijn opvoeding voor zijn broer en zus ging, zo gaat het voor hem niet. Want dat werkt niet.
Zodra hij 1 vinger krijgt, neemt hij de hele hand erbij. Liefste ook nog je arm.
Schreeuwen en gillen kan hij als de beste.
Vooral als meneer 'nee' te horen krijgt.
Dan hebben we weer te maken met een driftbui. Die tot rust gebracht moet worden.

En zo ben ik hele dagen bezig in dienst van mijn kinderen.
Driftbuien kalmeren, zelfvertrouwen opkrikken, regels stellen, grenzen bewaken, ruzies sussen enz.
Maar ook rommel achter hun komt opruimen, omdat ze het wederom niet zelf doen. Ondanks herhaaldelijke gesprekken hierover.
En als zij op school zijn, kan ik het niet aan om steeds tegen die rommel aan te kijken. Dus ruim ik het weer op...

En weet je, ik raak behoorlijk vermoeid van dit soort dingen.
Alsof ik alleen maar mama ben. En geen Amarins.

En dan heb ik ook nog werk waarbij ik bij andere mensen schoonmaak, als huishoudelijke hulp.
Erg dankbaar werk, dat zeer zeker.
Maar ook iets waar ik thuis ook veel mee bezig ben, het schoonmaken en opruimen.

Daardoor dus dubbelop met dingen bezig, thuis en bij anderen.

Ik raak op...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten